"Want 't is zomer"

19-07-2021

André van Duin zong het al: "de natuur heeft zich weer opgemaakt, de zon is weer ontwaakt, want 't is zomer!" En dat is nu echt overal te zien: de vlinders in de mooiste kleuren laten zich overal zien en de vogeltjes zitten vrolijk zingend in de boomtopjes. In de afgelopen tijd heb ik mooie dingen meegemaakt, zo heb ik zeldzame keizersmantels gespot en heb ik eindelijk de geoorde fuut op de foto. Benieuwd wat ik nog meer heb gezien? Lees dan deze blog met de avonturen van de afgelopen 2 weken!

Mijn eerste mooie waarneming was op vrijdag (9 juli). Ik ging namelijk in Meijendel op zoek naar de zeldzame keizersmantel. De keizersmantel is een best wel grote oranje vlinder en is erg zeldzaam in Nederland. Toen ik eenmaal in het gebied van de keizersmantel was aangekomen, zag ik er opeens eentje langs het pad vliegen en verderop weer een paar! Een goede start. Na 10 minuutjes lopen kwam ik bij een soort kuil waar heel veel duinkruiskruid stond, dat zijn gele bloemetjes waar de keizersmantels op af komen. En ja hoor, er waren super veel keizersmantels, ze gingen af en toe zelfs recht voor mij neus zitten! Wat een geslaagde zoekactie. 

Maandag 12 juli ging ik samen met mijn opa en oma wandelen bij de Wassenaarse Slag. Het is een mooi gebied met duin, strand en bos. Het was een hele mooie (en zware ;-)) wandeling en onderweg zagen we onder andere nog leeuweriken en een zeehond. Ook was er op het strand een grote mantelmeeuw die een beetje moeite had zijn prooi op te eten, want die was erg groot! Na de wandeling gingen we nog even naar Meijendel met een beetje de hoop de keizersmantel te zien. Maar we waren allemaal een beetje moe, dus besloten we aan de rand van het gebied op een bankje te gaan zitten en net voordat we weg wilden gaan, vloog er ineens een keizersmantel! Het was even afwachten of 'ie ging stilzitten, maar uiteindelijk ging 'ie mooi op het duinkruiskruid zitten en kon ik hem benaderen en vastleggen. Toch weer even de zeldzame keizersmantel weten vast te leggen en een mooie en leuke wandeling gemaakt! 

Mijn avonturen lagen een tijdje stop, omdat ik eigenlijk niet echt zin had om iets te doen door de zomerse temperaturen. Toch besloot ik zaterdag (17 juli) een fietstocht te maken naar het Kraaiennest. Met de voornaamste missie: de oeverzwaluw nog een keer goed vast te leggen. Mensen die al wat langer mijn blogs lezen, weten dat ik paar maanden geleden heb geschreven dat ik het vrijwel onmogelijk vind (met mijn camera) goed de oeverzwaluw vast te leggen. Het zijn namelijk hele snelle vogels en ze zitten bijna nooit, het lukt mij dus ook nooit om met mijn camera deze vogels vast te leggen in volle vlucht, dus: dan maar zittend op het draad voor de oeverzwaluw-wand! Want bij aankomst ging ik meteen naar de oeverzwaluw-wand en ik bleef even wachten naast de wand. De wand staat daar vlak naast je en je ziet dus continu oeverzwaluwen er in en er uit vliegen. Na even geduldig wachten, ging er een paartje oeverzwaluwen op 2 meter naast mij zitten op het prikkeldraad! Ze bleven een hele tijd zitten en ik heb ze dus gelukkig goed weten vast te leggen. Vlak daarna zag ik ook nog heel ver (met het blote oog niet te zien) een nieuwe soort: de groenpootruiter! En daar bleef het niet bij, want er zaten twee paartjes kluten mét baby's vlak voor mijn lens met op de achtergrond een foeragerende oeverloper. Ook is er een grote visdieven- kolonie en die lieten zich van hun beste kant zien! Wat een geluksdag. 

Mijn geluk van het Kraaiennest spoorde mij aan om vandaag (maandag, 19 juli) ook op pad te gaan. Maar ik heb de gebieden vlak bij huis wel gezien dus besloot ik uit te zoeken of het mogelijk was om met het OV naar de Nieuwe Driemanspolder te gaan in Zoetermeer/Leidschendam. En het is gelukkig niet zo ver met het OV (half uurtje met de bus + naar de halte fietsen), dus besloot ik maandag na het middageten om mij klaar te maken voor een rondje Driemanspolder. Ik ging er naar toe in de hoop een geoorde fuut te fotograferen. Na een kwartiertje kwam ik bij een kijkscherm en een man vertelde mij daar dat er vorige week daar 37 geoorde futen zaten! Maar hij zag er helaas nu geen één en ik ook niet... Dus besloot ik paar meter door te lopen en aan de rand van het water te gaan staan en opeens duikt er vlak voor mijn neus een geoorde fuut het water in! Hij dook heel vaak in het water, maar het is mij goed gelukt hem te fotograferen. Er zaten ook super veel gele kwikstaarten en die poseerden vaak mooi in de zuringplanten, een mooi gezicht en het levert ook mooie plaatjes op! Verderop viel mij ook nog een rosse stekelstaart op, zijn felblauwe snavel verraadde hem en ik kon hem goed zien en fotograferen van erg dichtbij. Na een heel stuk gelopen te hebben, heb ik veel moois gezien en gefotografeerd. Ik kwam nog een zwarte zwaan, lepelaar en veel leuke vlindertjes tegen! Wat een top dag weer!

De afgelopen 2 weken liet de zomer van top tot teen zien wat 'ie in petto heeft! Van grote oranje keizersmantels tot knalgele gele kwikstaarten. Hopelijk beleef ik net zulke mooie dingen in de zomervakantie!

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin