Waanzinnige waarnemingen!

28-06-2021

Deze week heb ik weer waanzinnig veel mooie dingen gezien! Van het kleinste reigertje van Nederland tot hele erge zeldzame libellen. Ondanks mijn toetsweek heb ik toch heel wat avonturen beleefd. Al mijn belevenissen zijn net als gewoonlijk weer te lezen in deze blog!

Dinsdagavond begon het. Ik ging net als sommige andere avonden even kijken bij de ransuilen. Deze keer begon het net als gewoonlijk: de uil kwam voor de schemering aanvliegen en gaf meerdere keren een spectaculaire show! Maar wat later in de avond ging ik even kijken bij de jongen of ik ze misschien eindelijk kon zien. En na een tijd speuren heb ik 2/3 jongen zien zitten in een boom! Super gaaf, ondanks dat ze nog best klein zijn, kunnen ze al erg goed vliegen en verplaatsen zich dus ook vaak. Het licht zat niet echt mee voor de foto's, maar dat maakt niet uit. Want ik ben al blij genoeg om ze gezien te hebben!

Donderdagavond twijfelde ik heel erg of ik wel naar de ransuil zou gaan. Ik heb hem namelijk al zittend op een paaltje, biddend en jagend weten vast te leggen. Toch ging ik er eventjes naar toe in de hoop hem nóg dichterbij te zien. Helaas liet hij zich die avond niet goed jagend zien... Toen ik op het punt stond naar huis te gaan, keek ik toch nog eventjes bij de jongen (die erg verplaatst waren). En opeens zie ik wat bewegen en een minuutje later zie ik de volwassenen uil heel dichtbij op een tak zitten! Ik heb een paar super gave foto's gemaakt, ook heb ik een leuk filmpje gemaakt. Een top ervaring!

Vrijdag ging ik eventjes op zoek naar het woudaapje. Op de plek waar ik ook de vorige keer het woudaapjes heb gezien, zitten inmiddels naast het vrouwtje en de 2 mannetjes ook 4 jongen. Een goed moment dus om even te gaan kijken. Bij aankomst was het meteen prijsschieten! Het woudaapje (man) zat erg dichtbij aan de rand van de rietkraag. Ik kon heel wat goede foto's maken totdat hij het riet in zakte om te gaan jagen. Helaas heb ik de jongen niet meer gezien, maar ik kon toch na een kort bezoekje met een heel erg tevreden gevoel naar huis gaan! 

Zondagochtend ging ik op "libellen-jacht". In Hoek van Holland is een mooi moerasgebiedje waar heel veel libellen zitten, waaronder een aantal erg zeldzame soorten. Vooral de zeldzame zwervende pantserjuffer was aanwezig! Het is een erg zeldzame soort en ik ben dus ook erg blij om ze eens gezien te hebben. Naast deze zeldzame libellensoort heb ik ook nog 3 andere erg zeldzame libellen gezien, namelijk: de tangpantserjuffer, de gaffelwaterjuffer en de zuidelijke heidelibel! Wat een top soorten voor eventjes op zoek gaan naar libellen. Ook heb ik nog heel veel andere mooie libellen gezien en gefotografeerd. Ik heb al mijn goed gelukte foto's in een collage gezet met de namen erbij!

Wat een top week heb ik gehad qua avonturen! Ondanks veel school(werk) heb ik toch nog mooie dingen gezien. Volgende week is er weer een nieuwe blog te bewonderen op mijn site!!

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin