Volop voorjaar!

28-03-2021

Deze week heb ik weer mooie dingen beleefd. Ondanks dat ik niet heel veel op pad ben gegaan deze week, heb ik toch super leuke foto's kunnen maken!

Dinsdag ging ik nog even genieten van het avondzonnetje, tijdens een fietsrondje door de Hoekpolder, zag ik wel iets heel speciaal en moois... een paartje mandarijneenden! Heel dichtbij in een boerenslootje, vorig jaar zat precies rond deze tijd van het jaar op dezelfde plek een vrouwtje mandarijneend. Super mooi, nu dus ook een mannetjes mandarijneend en ik heb ze ondanks weinig licht, toch goed kunnen fotograferen! Mandarijneenden broeden in boomholtes of in grote spechtenholen. Als de kuikens een dag oud zijn verlaten ze al het nest. Vlakbij de mandarijneenden zat er ook de hele tijd in het riet een winterkoninkje rond te scharrelen, hij/zij was heel erg bewegelijk, maar gelukkig heb ik 'm toch op de foto kunnen zetten.

Woensdag ging ik weer even kijken in de Hoekpolder of ik de mandarijneenden nog kon zien. Maar die zaten er helaas niet... Wel is het mij gelukt de grote bonte specht goed te fotograferen tegen een boomstam aan! Verderop kwam ik nog een blauwe reiger tegen, de reiger stond in een boerenslootje te loeren of er wat te vangen viel. En nog een eindje verderop zat een canadese gans te broeden op een knotwilg! Een best wel gek gezicht.

Vrijdag ging ik op pad om baby bosuiltjes te zien, maar ik wist dat de kans erg klein is, omdat ze hoog in bomen kunnen zitten en er staan natuurlijk heel veel bomen in een bos. Maar na een tijdje speuren, speuren en.... speuren, zag ik er twee in een boompje zitten! Na goed kijken zag ik ook nog de 3de! Ze zijn zo schattig! Juveniele bosuilen, die nog niet kunnen vliegen, worden takkelingen genoemd. Ze verlaten na een paar weken het nest en klimmen dan in een boom en daar blijven ze een hele tijd zitten. De ouders zijn altijd in de buurt, want ze kunnen nog niet vliegen, laat staan jagen. Na 3 maanden kunnen ze pas echt vliegen. Uilen zijn mijn lievelingsvogels, ik was dus ook echt super, super, super blij om deze schattige uiltjes te zien!

Omdat ik volgende week een toetsweek heb, heb ik in het weekend niet gefotografeerd. Dus daarom een wat kortere blog, maar ik heb wel echt een super avontuur beleefd met de bosuiltjes, want wat waren ze toch schattig! Maar volgend weekend is een wat langer weekend, dus ik hoop dan veel mooie foto's te maken!

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin