Vogels in winter wonderland

15-02-2021

Deze week was het tijd om mooie foto's te maken van het winter wonderland! Door de kou zie je vogels, die je normaal niet ziet, omdat ze ver in het riet of andere beschutting zitten; zoals waterrallen, snippen, roerdompen etc. Veel vogels komen ook dichterbij, waardoor je scherpere en mooiere foto's kan maken.

Vrijdag ging ik samen met mijn ouders na school naar de Zevenhuizerplas, een groot riet gebied met veel water. Je ziet hier veel verschillende rietvogels en watervogels; door het ijs zitten hier nog meer watervogels, omdat het water hier niet bevroren is. Bij aankomst stonden er tot mijn grote verbazing heel veel vogelaars voor de baardmannetjes. Het was heel apart, want de baardmannetjes zaten extreem dichtbij in het riet. Ik hou er niet zo van om tussen de vele fotografen te staan, dus heb ik even 10 minuutjes gefotografeerd en ben verder gegaan. Na een stukje te hebben gelopen, zag ik een roodborsttapuit foerageren op de grond. Toen ik hem wilde fotograferen vloog hij weg, in eerste instantie was ik een beetje teleurgesteld, maar dat was nergens voor nodig. In plaats van dat 'ie weg vloog, vloog hij naar me toe en ging een paar tellen poseren op een rietstengel! Later zag ik nog een roerdomp door het riet lopen, maar hij had ons al snel door en hij versnelde zijn pas en ging het dichte riet in, een foto was kansloos omdat het achter het riet was. Meteen daarna zag ik nog een waterral door het riet lopen; zie de tweede foto van de waterral. Het was erg moeilijk te fotograferen, want hij liep de hele tijd door het riet. Aan het einde van de wandeling zag ik ook nog slapende krooneenden en een toendrarietgans. 

Zondagochtend ben ik weer naar de Zevenhuizerplas gegaan. Toen ik aankwam, spotte ik meteen heel dichtbij een baardmannetje, ik heb hem even een minuutje gefotografeerd en daarna ben ik weer verder gegaan, ondanks dat ik deze keer maar paar foto's heb gemaakt van het baardmannetje, waren het wel mijn mooiste foto's! Het viel me op dat ik nog maar een paar vogelaars had gezien, maar na een eindje lopen zag ik een hele groep fotografen de baardmannetjes fotograferen terwijl de baardmannetjes ook nog op heel veel andere plekken zaten en daar dan ook nog vaak beter zaten... Voor de rest had ik niet meer heel veel gezien in het riet. Wel zag ik weer slapende krooneenden, ik zag twee slapende rosse stekelstaarten en ik zag een vrouwtjes nonnetje opvliegend, wel heel ver weg, dus helaas geen goede foto's kunnen maken.

Zondagmiddag heb ik een rondje gelopen door de Hoekpolder, dat is bij mij in de buurt. Het zijn een paar grote polders, met een rietkraag, aan de Hoekpolder grenst een park (daar heb ik toen niet gelopen) en het grenst aan een heel klein stukje "bos" genaamd Eikelenburg, daar staan heel veel grote bomen, maar omdat een deel van Eiklenburg een crematorium, zijn er maar een paar paadjes door het kleine "bos". Ik heb er ook donderdag gelopen, toen heb ik waterrallen gezien; ik heb bijna nog nooit waterrallen gezien tot de vorst, in deze tijd zie ik ze best wel veel, ook bij mij in de buurt dus! Ik heb ook toen nog heel veel fazanten gezien en een overvliegende houtsnip! Zondag zag ik weer meteen een waterral en ik heb het hele schuwe beestje goed kunnen fotograferen! Een eindje verderop zat er een houtsnip beschut tussen de takjes, maar je kon hem niet fotograferen, hij was maar een paar tellen amper zichtbaar. Na een heel rondje te hebben gelopen, maar niks gezien was mijn plan om naar huis te gaan. Maar ik wilde op het einde nog even een oever afspeuren van circa 150 meter, met een heel goed resultaat! Eerst kwam de eerste houtsnip te voorschijn daarna de tweede en de derde, maar net als gewoonlijk helemaal beschut. Maar toen liepen er op het randje van de oever twee hele mooie houtsnippen! Wat een geluk, en ze konden gelukkig hier ook al heel goed foerageren, want de sneeuw was grotendeels weg. Na een paar goede foto's heb ik ze weer met rust gelaten. Wat een geluksdag! Het is een nieuwe soort voor mij en dan ook nog in zo'n groot groepje en zo dichtbij! Thuis had ik nog gelezen dat ze inderdaad in een soort "families" leven.

Wat een leuk en geslaagd weekend, ik heb heel veel bijzondere soorten en ik heb ook nog nieuwe soorten gezien! En nog heel veel mooie foto's gemaakt.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin