Verstoppertje in het riet!

30-05-2021

In de blog van deze week spelen rietvogeltjes de hoofdrol. Dat komt vooral, omdat er ergens in de rietkragen van mijn wijk een zeldzaam rietvogeltje is neergestreken. Welke rietvogel dat is en hoe mijn avonturen deze week zijn verlopen, lees je in deze natuurblog!

Vrijdag kwam ik erachter dat de zeldzame grote karekiet in één van de rietvelden van mijn wijk zit. Om precies te zijn is deze rietkraag op de grens tussen de Hoekpolder in Rijswijk en de wijk waarin ik woon: het Wateringse Veld. De grote karekiet komt in april terug in Nederland na een lange reis vanuit Afrika. In Nederland zijn er zo rond de 80 tot 100 broedparen (2018) van deze rietvogels, dat is evenveel als de zeldzaamste spechtensoort van Nederland: de draaihals! Het was dus zeker de moeite waard om er naar toe te gaan. Vrijdag na school ging ik op zoek naar de karekiet. Bij aankomst stond er ook nog een andere fotograaf. Ik hoorde hem continu zingen, wat een bizar mooi geluid! Hij is heel erg schuw en komt dus als er mensen bij zijn alleen even naar boven om te kijken waar hij is en dan vliegt 'ie weer weg. Ik had hem toen dus al wel gezien, maar op de foto krijgen, bleef een moeilijke uitdaging. Toen ik na 1,5 uur nog alleen was "achtergebleven", kwam de muzikant even naar boven en het was prijsschieten!

Zaterdag kwam ik erachter dat het lange wachten niet nodig was: ik had een soort van "strategie" bedacht :-) Bij aankomst was het rustig en ik zorgde dat ik mijn camera paraat had en ja hoor, omdat er niemand was (ook geen wandelaars), zat de grote karekiet prachtig in een rietstengel, weer prijsschieten. Maar dit was nog maar een onderdeeltje van mijn "karekieten-strategie", want nu ging ik ook nog de kleine karekieten* erbij betrekken! Verderop was namelijk een stuk rietkraag, waar een paar paartjes kleine karekieten zitten. Als ik daar nou ging wachten om de kleine karekieten misschien op de foto te krijgen, kon ik ook opletten of ik misschien de grote karekiet weer hoorde. En het werkte! Als het rustig was en als ik bij de kleine karekieten stond, hoorde ik de grote karekiet weer en als ik voorzichtig ging kijken, kon ik deze fantastische vogel weer vastleggen! Wat ben ik trots en blij dat ik deze soort zo goed heb gefotografeerd. Veel fotografen/vogelaars zien deze vogel niet eens, laat staan dat zij hem kunnen vastleggen. Dat is een erg moeilijke uitdaging voor veel fotografen.

Zondagochtend ging ik een fietsrondje maken richting het Kraaiennest in De Lier (Midden-Delfland/Westland). Er is daar een groot rietveld met veel water en een gruttoplas, het is omringd met een groot gebied van weilanden. Ik heb bij aankomst een rondje gelopen richting de gruttoplas. In de gruttoplas zaten een paar kluten met heel veel schattige baby kluutjes! Wat zijn die beestjes toch super schattig. Aan de wand van de gruttoplas is een oeverzwaluwwand. Er zitten daar super veel oeverzwaluwen, maar in één van mijn vorige blogs heb ik uitgebreid besproken dat het haast onmogelijk is om ze vast te leggen. Er zaten ook super veel rietgorzen, ze zaten heel veel dichtbij en als natuurfotograaf wil ik elke rietgors vastleggen die dichtbij zit, dus vandaar al de rietgors-foto's. Eigenlijk was mijn missie om een blauwborst te zien en te fotograferen, maar dat plaatje werd niet helemaal compleet. Aan het einde van mijn rondje Kraaiennest zag ik er nog eentje langs mij vliegen, niet op de foto dus.

Ik kon het niet laten om niet nog een keer naar de grote karekiet te gaan, dus ik ging aan het eind van de middag mijn zoveelste rondje Hoekpolder doen van de week. Met dezelfde "strategie" als de vorige keer. O o o, wat werkt die strategie toch goed, want ik heb weer heel wat foto's kunnen maken van deze zeldzame verschijning. Ook is het mij eindelijk gelukt om de kleine karekiet goed vast te leggen. Door het riet door heb ik hem kunnen vastleggen, ik moest een beetje snel zijn, want binnen enkele tellen was die weer weg.

Met een geslaagd rondje Hoekpolder sluit ik tevreden deze week af. Als we alles bij elkaar optellen is het mij gelukt de grote karekiet meerdere keren vast te leggen, het is mij gelukt eindelijk de kleine karekiet op de foto te zetten en ik heb heel wat rietgors-foto's kunnen maken!

* de kleine karekiet is, zoals de naam al zegt, kleiner dan de grote karekiet. Ook komt hij veel meer voor. Het is ook een ietsje ander geluid, het geluid is onder andere zachter. Maar ondanks dat 'ie minder zeldzaam is en je hem vaak ziet, is het ook een prachtige rietvogel om op de plaat te hebben. Ze vliegen vaker over de rietkragen of het water naast/tussen de rietkragen, ze schieten dan vaak het riet in en zijn daarom moeilijk te fotograferen.


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin