Op kraambezoek bij Moeder Natuur

05-07-2021

Deze week heb ik weer prachtige dingen waargenomen! Van jonge witvleugelsterns die gevoerd worden tot steltkluten naast een roeibaan. En ik heb ook de jongen van de ransuil super mooi kunnen fotograferen. Een spectaculaire week dus!

Mijn eerste avontuur begon al net nadat ik de blog "Hallo Meneer de Uil!" had gepubliceerd op maandagavond. Ik ging toen namelijk naar de ransuil, dat was al weer een tijdje geleden. En het was een avond om nooit meer te vergeten! Bij aankomst hoorde ik de jongen meteen al piepen, maar van een andere kant kwam deze keer het geluid. In plaats van dat ze op het ontoegankelijke gebied zaten (waar ze altijd zitten), zaten ze in een klein boompje pal langs een paadje. Ze zaten met z'n drieën dicht bij elkaar, het was super schattig om te zien. Om ze niet te verstoren ben ik een paadje verderop gaan staan en heb ik ze heel mooi kunnen zien! Af en toe kwam de ouder zelfs om ze te voeren, hoe spectaculair is dat?! Nadat ik nog even een rondje had gelopen, zat 1 van de 3 uiltjes toen ik terug kwam heel leuk in een andere boompje ( ze waren namelijk een beetje bezig met vlieg-oefeningen en verplaatsten zich dus een beetje). Ik kon hem goed fotograferen en ik ben heel blij met de resultaten! In de collage zie je de foto's die ik in het begin heb genomen en de foto van de "terugweg" zie je los staan, omdat ik die foto ietsje leuker en aparter vond dan de andere. Het lijkt zelfs door de schaduw alsof die foto in een donker bos is gemaakt, maar eigenlijk is het gewoon een klein struikje naast een open vlakte! Ook heb ik een leuk filmpje gemaakt: Filmpje juveniele ransuilen. Zet je geluid aan! Helaas is het filmpje door het uploaden wel heel wazig geworden, maar het geeft nog steeds een goede indruk hoe leuk en schattig ze zijn!

Met de mooie herinneringen van maandagavond ging ik donderdagavond weer eens even kijken. Met weer een super avondje. Zonder al te lang te staan bij de ransuil heb ik de 3 jongen weer heel goed kunnen zien! Het fotograferen ging deze keer ietsje moeilijker, omdat ze op het ontoegankelijke gebied zaten en met veel bomen was het daar erg donker om goede foto's te maken. Maar gelukkig heb ik nog een paar goede foto's kunnen maken, maar de mooie ontmoeting is natuurlijk ook heel veel waard!

Zaterdagmiddag ging ik na na het einde van de toetsweek en na mijn laatste badmintontraining van het seizoen nog even naar de Zouweboezem (bij Ameide). Mijn doel was de zwarte sterns fotograferen, want de vorige keer dat ik daar was (in mei) zag ik veel zwarte sterns daar bij hun nesten (een soort aangelegde kleine eilandjes). Dus ik hoopte nu de jongen te zien. Er waren veel zwarte sterns aanwezig met hun jongen, maar het fotograferen is erg lastig, want ze zijn vliegensvlug! Toch heb ik een mooie serie kunnen maken van een voerende zwarte stern. Toen kreeg ik een goede tip van een andere vogelaar, dat op een bepaald "nest-eilandje" de jongen van de erg zeldzame witvleugelstern zaten. Dus ik bleef even wachten, maar hij was vaak te snel met het voeren van de jongen. Maar toen kwam hij aan met een groot visje, dus camera in sportstand gezet en ik heb een hele goede foto kunnen maken! Super speciaal, zeker van zo'n zeldzame soort. 

Zondag ging ik, nadat ik wat onderzoek had gedaan, op zoek naar de zeldzame steltkluten. Want in de Rottemeren heeft een paartje jongen, dat is heel bijzonder in Nederland. En na een beetje zoeken had ik ze gevonden! Het riet zat er een beetje voor en ze zaten best wel ver, maar zo tof. Ook zag ik naast de twee volwassen steltkuten een jong lopen, hij was al best wel groot en was ook al zelf aan het foerageren. Ik heb nog nooit eerder steltkluten in Nederland gezien, laat staan een paartje met jongen! Ik heb heel wat foto's gemaakt, maar bij de meeste foto's was hij niet goed te zien, gelukkig zat er een erg geslaagde foto tussen!!

Wow! Wat een spectaculaire week. Ik heb maar liefst 3 zeldzame soorten gezien en allemaal met hun jongen! Wat fijn dat ik daar zomaar op kraambezoek kon en van mocht genieten. Ik ben ook heel blij dat ik eindelijk de herriemakers uit mijn buurt (de piepende ransuilen) goed heb kunnen vastleggen ;-) Volgende week weer zo'n spectaculaire week? Dat lees je over een week!

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin