O, o, Den Haag, met je mooie natuur achter de duinen!

18-04-2021

Deze week heb ik ondanks veel leren vanwege mijn nieuwe toetsweek, toch hele mooie en speciale avonturen meegemaakt! Wat een prachtige natuur heb ik gezien en dat verscholen in hartje Den Haag!!


Ik had een drukke week, waardoor ik helaas doordeweeks niet kon fotograferen. Maar zaterdag begon mijn eerste avontuur: op zoek naar de bosuil en de baby vosjes (in Den Haag!). De eerste stop was bij Landgoed Oosterbeek. Ik ben er al vaker geweest, maar wat een sprookjesachtig landgoed blijft het toch. Met heel veel bosanemonen, narcissen en heel veel rododendrons, die straks in mei/juni in volle bloei staan! Ondanks de drukte zat er net als vorig jaar, hoog in een boomholte van een oude beuk, een bosuil! Wat een gave vogel en dat in hartje Den Haag. Nadat ik de bosuil gefotografeerd had, ging ik nog even een rondje lopen door het mooie Landgoed Oosterbeek. Ik heb nog gekeken bij een torenvalk nestkast, waar vorig jaar de torenvalk vaak zat, helaas niet gezien. Ook heb ik gekeken bij een nest van een boomklever, waar ik hem vorig jaar mooi gefotografeerd heb en paar bomen verwijderd van het nest zat de boomklever mooi te poseren tegen een boom aan! Ook waren er heel veel andere vogels te zien namelijk boomkruipers, spechten, een vechtende buizerd, vlaamse gaaien en een mooi roodborstje. Op het einde van de wandeling ging ik nog even kijken bij de bosuil, maar hij was naar achter gekropen in zijn hol en was dus niet meer te zien. Na mijn bosuilen-avontuur, was het tijd voor de baby vosjes in het Haagse Bos! Het was erg druk, want het is natuurlijk wel heel speciaal: een vossenburcht met baby vosjes pal langs een drukke weg. Na een klein half uurtje wachten wilden we weg, maar toen verscheen er eentje! Zo schattig, ik heb 'm heel goed kunnen zien, helaas was vastleggen erg moeilijk, omdat 'ie steeds in slaap viel tussen de bramenstruiken. Ik ben dus heel blij dat het toch nog is gelukt. Tijdens het vossen-avontuur kwam er ook nog heel dichtbij een mooie man zwartkop op bezoek!

Eenmaal thuis ging ik hard leren voor mijn aankomende toetsweek. Ik kon helaas dus niet op pad, maar de natuur is niet altijd ver weg van huis, het is namelijk ook gewoon in je tuin! :-) Sinds een paar dagen zijn er twee koolmezen heel druk bezig rondom het nieuwe vogelhuisje in onze tuin. Vogels in de tuin broeden bij ons eigenlijk nooit in de vogelhuisjes, maar ze bouwen zelf nesten, omdat er heel veel nestgelegenheid is door de vele planten die wij hebben. Dit jaar is dat dus anders! Ik heb de koolmeesjes goed kunnen zien vanuit mijn slaapkamer (op zolder), maar ik wilde ze ook graag vastleggen, nadat ik ze tientallen keren met snavels vol nestmateriaal het vogelhuisje heb in zien gaan. Dus heb ik mij (3-poot) statief met mijn camera aan de andere kant van de tuin tegenover het huisje gezet. Ik had mijn camera in de sportstand gezet, want ze zijn erg snel. Ik heb er 5 minuutjes gestaan en ze zijn er wel 3x in-en-uit gegaan! Ik heb ze gelukkig goed kunnen vastleggen en daarna liet ik ze weer met rust, want ik wil natuurlijk niet dat ze verstoord worden tijdens het broedseizoen.

Hier eindigde mijn bijzondere avonturen in de mooie natuur van Den Haag. Ik hoop dat ik de komende weken nog heel veel mooie avonturen kan beleven en dat ik ze kan blijven delen met jullie! En ik heb natuurlijk ook heel veel zin in de meivakantie!!

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin