"Kom mee naar buiten allemaal, dan zoeken wij de wielewaal!"

17-05-2021

Dit hemelvaartsweekend heb ik weer veel gevogeld. Ik heb deze week twee nieuwe soorten gezien! Dat is heel wat aangezien ik al veel soorten op mijn teller heb staan. In deze blog lees je over deze nieuwe soorten en nog veel meer!

Woensdag (na school) was de eerste keer dat ik deze week ging vogelen. Ik ging op pad samen met mijn 2 beste vogelmaatjes: mijn verrekijker en mijn camera ;-) Ik ging naar de Harnaschpolder in Den Hoorn, daar is een klein stukje bouwgrond. Ondanks dat het maar heel klein is, verbaas je je erover hoeveel soorten er zitten, zoals: oeverzwaluw, patrijs, tapuit, visdief, kleine plevier en nog veel meer. Ook broedt de kievit er. In het gebiedje is een wand gemaakt speciaal voor de oeverzwaluw. Ik vind de oeverzwaluw een heel leuke vogel, omdat ze broeden in holen in een wand. De tunnels die ze graven in de wand kunnen wel 1 meter diep zijn! Ook is het een supersnel vliegend vogeltje, dat maakt het erg uitdagend om ze vast te leggen. Het is mij dus ook niet eerder gelukt, tot de dag voordat ik op vakantie ging. Ik heb heel wat foto's gemaakt, maar ik heb ze nog nooit in mijn blog gezet. Dat komt omdat de laatste twee blogs er geen gelegenheid meer voor was. Dus nu vertel ik even het verhaal over de oeverzwaluw. Ik had heel erg veel geluk, want deze vogeltjes zitten niet vaak, maar toen ik er was, zaten ze af en toe recht voor mij op een boompje. Het was natuurlijk prijsschieten, maar het hield niet op, want op een gegeven moment kwam naast een zwaluw die op een boompje zat een ander biddend in de lucht naast hem hangen! Het leek op een soort paringsritueel, maar, wat het ook was, ik had heel veel geluk dat ik dit haast onmogelijk fotografeerbare vogeltje op een speciale manier kon vastleggen!! Voor de oeverzwaluwwand ligt een plas water met daarin een paar (aangelegde) schelpeneilandjes. Op die eilandjes broeden visdieven. Het is een heel leuk gezicht om te zien hoe visdieven onderling met elkaar omgaan.

Donderdag ging ik naar de Zouweboezem, de Zouweboezem ligt op de rand van Zuid-Holland en Utrecht. Het is een mooi gebied met heel veel rietkragen. Ik hoopte om de zwarte sterns te zien, in het gebied is de eerste groep zwarte sterns geland. Bij aankomst hoorde ik meteen al heel veel rietzangers. Door het hele gebied heb ik heel veel rietzangers gezien en gefotografeerd. Ik heb er een collage gemaakt die hierboven te zien is. Op een gegeven moment was er een vlondertje waarop je een goed uitzicht had op de nesten van de zwarte sterns (kleine eilandjes) en een grote rietkraag met daarin van alles en nog wat. Na een kleine 5 minuutjes kwamen de zwarte sterns aanvliegen, een nieuwe soort voor mij! Wat een schitterende beesten zijn het toch, ze waren wel lastig vast te leggen aangezien ze super snel vlogen. Gelukkig heb ik hem toch nog wel redelijk op de foto kunnen zetten. Een stuk verderop kwam ik mijn tweede nieuwe soort tegen: de bosrietzanger. De bosrietzanger lijkt heel erg op de kleine karekiet, maar ik heb hem gelukkig niet over het hoofd gezien! Tijdens de wandeling zag ik ook nog een snor, purperreigers, kleine karekieten en natuurlijk niet te missen in een gebied met riet: de rietgorzen. Een geslaagd dagje Zouweboezem met ook veel leuke vogeltjes en twee nieuwe soorten. 

De volgende dag was het "missie-wielewaal". Ik heb de wielewaal al een paar keer gezien in Griekenland en in Spanje. Maar veel fotografen weten dat het bijna onmogelijk is om de wielewaal op de foto te krijgen. Bij mij in de buurt (in de Broekpolder (Vlaardingen)) zitten een aantal wielewalen, ik ben daar vorig jaar ook op zoek gegaan naar de wielewaal, maar zonder resultaten. Na een tijdje lopen hoorde ik vanuit verschillende toppen van de bomen gejodel: "dudeljo, dudeljo, dudeljo". Maar ik zag ze maar niet. Een eindje verderop stond ik even te wachten bij een plekje en toen vlogen er de hele tijd 3 krijsende wielewalen langs, maar het fotograferen was echt onmogelijk. Op een gegeven moment had ik het maar opgegeven, maar op de terugweg zag ik de drie wielewalen die ik eerder had gezien in een boom ergens ver weg achter bladeren. Ondanks dat het niet meer is dan een bewijsplaatje* ben ik er toch heel blij mee! Want een wielewaal op de foto is mij nog nooit eerder gelukt. 

Met de wielewaal als afsluiter eindigen mijn avonturen van deze week. Ik ben heel erg tevreden: twee nieuwe soorten en natuurlijk niet te vergeten 3 wielewalen! Volgende keer misschien een herkansing "missie-wielewaal" met misschien een betere foto :-)? 


* Op mijn blog plaats ik soms "bewijsplaatjes", dat zijn foto's die niet al te best van kwaliteit zijn, maar ik toch graag met jullie deel, omdat het vaak bijzondere waarnemingen zijn. Op mijn Instagram plaats ik altijd mijn beste en scherpste foto's, mijn Instagram is quin_natuurfotografie!

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin