Het begin van de lente door een "roze bril"

21-03-2021

Deze week heb ik van alles  gezien, van flamingo's tot staartmeesjes! Ik heb door de weeks af en toe een ommetje gelopen door de Hoekpolder en ik ben zondag op pad gegaan om de tropische flamingo's te zien! 

Woensdag ging ik na mijn school en huiswerk een ommetje lopen door de Hoekpolder, ik had voor de zekerheid m'n camera mee, want je weet nooit wat je tegenkomt... en dat was maar goed ook, want meteen bij aankomst zag ik een groepje staartmeesjes foerageren langs de oever! Ik pakte snel mijn camera en ik heb er wel een tijdje gestaan, ze zijn namelijk moeilijk te fotograferen, want ze zijn heel erg bewegelijk. Gelukkig zaten er goede foto's tussen! Een eindje verderop nam ik een paadje door een stukje bos, daar hoor ik vaak de groene specht, maar ik zie ze daar nooit. Meteen toen ik in het stukje bos was hoorde ik het "gelach" van de groene specht; "hahaha.....hahaha...hahaha". Je moet altijd goed zoeken, want ondanks dat ze groen zijn, zijn ze moeilijk te vinden, maar gelukkig zag ik 'm zitten, helaas een beetje ver weg.

Donderdag ging ik na het succes van woensdag nog een keer wandelen door de Hoekpolder. Ik zag weer meteen staartmeesjes op dezelfde plek als de dag daarvoor. Ik heb weer een paar mooie foto's gemaakt, maar toen werd ik afgeleid door een (grote bonte) specht naast me, hij bleef goed zitten en vloog daarna weg. Na een heel stuk gelopen te hebben, zag ik weer de groene specht, helaas geen foto! 

Vrijdag ging ik naar school (Gymnasium Haganum) fietsen, het is een heel stuk fietsen, daarom ga ik bijna altijd met de tram. Het was erg vroeg, maar de groene specht was al wakker en liet zich een paar keer horen tijdens, dat ik aan het fietsen was! De groene specht komt vaak voor in het verhaaltje, maar ik denk dat ik hem zo vaak hoor en zie de laatste tijd, omdat het de baltstijd is, daarom laten ze zich veel vaker horen. Toen ik bijna bij school was, kwam ik langs de Bethlehemkerk in Den Haag, daar broeden slechtvalken, helaas zag ik ze niet.

Zondag ging ik vroeg op pad naar het Grevelingenmeer in Zeeland. Daar zit een hele groep van 60 europese, chileense en hybride flamingo's. Deze groep overwintert al jaren in het Grevelingenmeer en ze gaan begin april broeden in een zoetwatermeer net over de grens in Duitsland. Dit is de meest noordelijk broedende kolonie. De europese flamingo's komen uit het zuiden van Europa, die zijn dus zeldzaam in Nederland. De chileense flamingo's zijn exoten en horen dus eigenlijk niet hier. Het was een mooi gezicht al die flamingo's bij elkaar. Naast de flamingo's waren er ook nog tureluurs, scholeksters, ganzen, middelste zaagbekken, smienten, pijlstaarten, bontbekplevieren en een kleine zilverreiger.

Wat een leuke vogels deze week. En wat een kleurrijk begin van de lente! Ik hoop volgende week weer leuke dingen te zien. Een onvergetelijk weekend!

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin