Een zomer vol vogels!

29-08-2021

Deze zomervakantie heb ik heel veel mooie vogels gezien! Ik heb al een tijdje lang geen blog geupload, dat komt omdat ik druk bezig was met vakantie vieren ;-) Naast alle leuke strand- en zwembadbezoekjes heb ik ook af en toe gevogeld met hele leuke resultaten. Alles lees je in deze blog.

Een paar dagen voordat ik op vakantie ging naar Ameland ging ik nog "even" met de bus naar Zoetermeer. Er was namelijk al een 2e broedsel van het woudaapje. Dus ik moest vroeg m'n wekker zetten, zodat ik om half negen al langs de plas stond. De woudaapjes waren erg actief en zo af en toe liet eentje zich zien. Toen er na een tijdje wachten een vrouw woudaap het riet in landde, kwamen 3 juveniele woudaapjes tevoorschijn! Ze zaten de hele tijd erg ver weg, maar wat een ervaring om ze zo actief te zien. 

Op 22 juli ging ik 3 weken naar Ameland. Ondanks af en toe het slechte weer... was het een superleuke vakantie! Ik kon vaak naar het zwembad en strand, maar er was ook tijd om er af en toe op uit te gaan. Zo pakte ik af en toe mijn fiets om naar de Balummerbocht te gaan of het Groene Strand. Naast alle leuke foto's die ik kon maken, zag ik ook nog een paar nieuwe soorten. Zo zag ik een hele zeldzame gestreepte strandloper en heb ik meerdere keren strandplevieren gezien, ook een nieuwe soort! Ook waren er hele grote groepen sterns te zien op het Groene Strand. Het waren vooral visdieven, maar er zaten ook grote en zwarte sterns tussen. Al met al het was een geslaagde vakantie!

Meteen toen ik terug was van vakantie ging ik naar de rode ibis, die al een tijdlang werd gemeld in een parkje dichtbij huis. Het is een ontsnapte vogel, maar het is nog niet bekend waar dit kleurrijke exemplaar vandaan komt. Hij viel natuurlijk erg op met z'n kleur dus meteen bij aankomst zag ik 'm al. Ongelofelijk hoe tam de vogel was, hij kwam soms wel op minder dan 2 meter afstand, maar voor de foto is dat natuurlijk helemaal niet erg!

Zondag 22 augustus ging ik naar de Zevenhuizerplas. In een moerassig stuk langs de rietkraag werden al meerdere dagen juveniele roerdompen gefotografeerd. Omdat het jonge vogels zijn, zijn ze minder schuw dan de adulten. Helaas begon het bij aankomst te regenen en het hele gebied was ook uitgestorven... Er was geen enkele fotograaf te zien. Maar ondanks de regen zagen we een juveniele roerdomp schuilen! Hij zat goed verstopt, maar toen de regen ophield, kwam 'ie tevoorschijn en ook de fotografen kwamen na de regen tevoorschijn. Zo kon ik en kon een aantal anderen deze mooie reigersoort bewonderen. Dit is de eerste keer dat ik zo'n goede foto heb kunnen maken van deze soort. Ondanks de regen een geslaagde dag dus!

2 dagen later ging ik weer met de bus naar Zoetermeer, want er was alweer een 3e broedsel van de uiterst zeldzame woudaap gemeld! Ongelofelijk, want een plas verderop waren ook al 2 broedparen en in Nederland zijn er jaarlijks maar 20 broedparen. Helaas heb ik de jongen dit keer niet gezien, maar wel was het mannetje van de woudaap actief en kwam redelijk dichtbij. Een paar dagen later ging ik wéér langs en deze keer zag ik wel jongen, het blijft een super vogel om waar te nemen en het was heel bijzonder om de juveniele vogels met hun pluizige kopjes door het riet te zien klimmen.

In diezelfde week ging ik weer even in mijn eentje op pad, ik ging namelijk met de bus naar De Nieuwe Driemanspolder. Het was daar een ware torenvalken-show, om de paar meter zag je er wel eentje bidden of zitten. Het waren vooral jonge torenvalken die nog erg moeten oefenen met jagen, ook zijn ze niet echt schuw en komen erg dichtbij. Na 3 ½ uur lopen had ik onder andere al patrijzen, gele kwikstaarten, tapuiten, toppereenden en zelfs een juveniele geoorde fuut op de teller. 

Vandaag (29 augustus) ging ik naar de Broekpolder in Vlaardingen, er wordt daar namelijk al een week een jonge visarend gemeld. Vanaf augustus tot aan oktober dwalen er juveniele visarenden rond door Nederland en af en toe strijken ze ergens neer. Net voordat ik aankwam in het recreatiegebied, werd de vogel alweer gezien. Ik had goede hoop dus. Na een tijdje rondstruinen door het gebied zag ik hem heel ver weg in een topje van een dode boom zitten. Toen ik hem ging benaderen zag ik ook een aantal andere fotografen hem fotograferen. Hij zat op een redelijke afstand, zeker voor een arend (+/- 100m hemelsbreed). De rest van de fotografen stond een stuk verderop en hadden geen idee wat voor vogelshow hier plaatst vond. Want af en toe vloog er even een buizerd langs om hem weg te jagen, maar de visarend was niet onder de indruk en bleef een kwartier lang tegenover ons in de dode bomen zitten. En alsof dit niet genoeg was, zag ik nog 8 zeldzame koereigers en terwijl zij ver weg tussen de koeien scharrelden, vloog de visarend nog even over! Ongelofelijk wat een gaaf beest!

Samengevat: het was een superleuke zomer waarin ik lekker vakantie gevierd heb, maar waarin ik ook heb genoten van heel veel prachtige (nieuwe) soorten. Ik ben benieuwd wat ik de komende tijd weer voor vogelavonturen ga beleven!

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin