Een explosie van soorten rondom de Sallandse Heuvelrug

10-05-2021

De tweede week van de meivakantie heb ik doorgebracht in een vakantiehuisje in de buurt van de Sallandse Heuvelrug. De Sallandse Heuvelrug is een prachtig natuurgebied met mooie bossen, maar met vooral prachtige heides! Ook is de Sallandse Heuvelrug nog de enige plek waar de korhoenders leven in Nederland. 

Zaterdag ben ik vanuit Ameland naar de Sallandse Heuvelrug gereisd. Ik kwam laat in de middag aan, dus ik heb niet meer echt gefotografeerd. Wel ging ik even verkennen welke vogeltjes er in de tuin te vinden waren. Er waren puttertjes, groenlingen, kool -en pimpelmezen, merels, lijsters, roodborstjes, ring-, hegge- en huismussen en nog af en toe een boomkruipertje. Later deze vakantie kwamen er ook nog andere dieren/vogels in de tuin, maar dat lees je later in de blog. 

Zondag (2 mei) ging ik op zoek naar de korhoenders. Met de korhoenders, hét symbool van de Sallandse Heuvelrug, gaat het de laatste jaren bergafwaarts, omdat er de laatste jaren veel minder insecten (hun voedsel) zijn. Ook zijn de haviken in het gebied een groot gevaar voor ze, vooral voor de hanen, want tijdens het baltsen in de bomen worden ze vaak gepakt. Daardoor wordt de groep zo nu en dan aangevuld met nieuwe exemplaren, een paar weken terug zijn ze voor het laatst aangevuld tot 25 korhoenders. Ik had al uitgezocht waar de parkeerplaats was, waar ze ongeveer zaten en welke tijd het beste is (vroeg in de ochtend). Maar daar aangekomen bleek het dat je van 9.00 t/m 21.00 niet het gebied mocht betreden met de auto. Dus moest ik 4 km lopen... Daardoor was ik "te laat" en heb ik ze niet gezien, dus moest ik weer 4 km terug lopen. Wel zag ik onderweg een paar gekraagde roodstaarten, ook zag ik ver in een boompje een koekoek, maar ik heb haar niet goed kunnen fotograferen. In de middag ging ik naar het Wierdense Veld. Maar naast de 6 reeën, die ik daar had gezien, was het geen groot spektakel. 

Maandag was poging 2 voor de korhoenders, dus ik moest vroeg uit de veren en mijzelf klaar maken voor een wandeling heen en terug naar de korhoenders. Deze poging heb ik alleen één korhoen (mannetje) over zien vliegen. Dit is de tijd van het baltsen en horen ze zich toch wel een beetje te laten zien, maar de laatste week zijn ze akelig weinig baltsend waargenomen. Misschien komt dat door het rare, koude weer, veel vogels zijn daardoor in de war.

Woensdag 5 mei was toch wel DE geluksdag van de vakantie. Het begon allemaal in de ochtend, ondanks af en toe een regenbuitje ging ik toch wandelen door één van de bossen van de Sallandse Heuvelrug. En opeens ziet mijn moeder een zwarte specht tegen de boom aan zitten! Snel mijn camera gepakt, maar zij vloog snel van boom naar boom, totdat zij op de grond erg ver weg neerstreek. Nu was het mijn kans, snel wat fotootjes gemaakt op het goede moment. Ik heb één keer eerder goed de zwarte specht gezien en dat was tijdens een nestwisseling bij Heidestein (Zeist), de spectaculaire foto die ik daar gemaakt heb, is te bewonderen op mijn startpagina. Na het middageten ging ik zelf een rondje lopen bij het park in de buurt. Er was een ooievaars nest te vinden, er waren visdieven en er waren ook wulpen, maar het toppunt was toen ik op een redelijke afstand een reebok en ree zag staan! Helemaal niet bang en ze waren gewoon rustig aan het grazen. Tegen de avond aan gebeurde hét geluksmoment van de dag. Mijn vader zegt tegen mij zonder goed te kijken: "Er loopt een puttertje aan de rand van het gras." Dus ik pak mijn camera en zoom in, krijg nou wat daar loopt de super zeldzame draaihals in de tuin!! De draaihals wilden we al super lang heel graag zien. Ik heb er op Ameland al voor gezocht, maar niet gevonden. En nu zit de zeldzaamste spechtensoort van Nederland gewoon in onze tuin! Door het raam fotograferen was geen succes, dus ben ik voorzichtig naar buiten gestapt en heb daar wat fotootjes genomen. 

Donderdag was weer een super geluksdag. Het begon met poging 3 voor de korhoenders, want weggaan van de Sallandse Heuvelrug zonder een korhoen op de foto hoort natuurlijk niet ;-) Dus voor de 3e keer in mijn vakantie rond 6 uur op! Deze keer had ik een parkeerplaats gevonden, waarvan het minder ver lopen is naar de korhoen. Onderweg zag ik onder andere nog een bonte vliegenvanger. Eenmaal aangekomen hoorde ik na een tijdje het geluid van de korhoen en ja hoor, ergens heel ver in het topje in de boom zat een haan! Geen goede foto, maar het bewijsplaatje is binnen. Toen ik daar stond, las ik dat er een lammegier was gesignaleerd in Lemele (10 minuutjes rijden vanaf het vakantiehuisje). Deze lammergier trekt deze dagen door heel Nederland en stopt heel af en toe even en nu zo dichtbij. Dus na het korhoen-avontuur ben ik er direct naar toe gegaan en er waren aardige wandelaars die hun hond uitlieten, die aanwezen waar de super grote vogel rustte. Wauw wat een unieke ervaring: de naar mijn mening coolste vogel van Europa in je lens! Ondanks dat 'ie best erg ver zat, kon je haar met het blote oog zien, want ze zijn heel groot (lengte +/- 1.10m en spanwijdte +/- 2.70m)! Dat deze vogel hier is, hoort bij het natuurlijke gedrag van jonge vogels. Deze vogel is nog een juveniel, omdat 'ie nog geen vaste plek heeft dwaalt zij vanaf de Pyreneeën, Alpen etc. heel Europa door. De lammergier is geherintroduceerd, daarom heeft 'ie een grote ring en een zender. Ze eten de botten van dieren, daarom is er een dood damhert neergelegd, zodat 'ie wel kan eten, ondanks dat de lammergier een paar dagen zonder eten kan. In dit linkje lees je er meer over, het is echt even de moeite om te lezen: Zeldzame lammergier overnacht in het Waasland. Ook zag ik in dat gebied weer een zwarte specht! Deze keer zag ik hem (of haar) overvliegen.

Vrijdag (7 mei) was de laatste wandeling van de super leuke vakantie. Het was een mooie wandeling door het prachtige heidegebied van de Sallandse Heuvelrug. Ik kreeg nog bezoek van een mooie koekoek, die zich nadat hij in een boompje landde, goed liet fotograferen! Eindelijk is het mij gelukt de schuwe koekoek goed op de foto te zetten. Aan het einde van de middag ging ik nog een stukje lopen bij het huisje in de buurt, met als toppunt een overvliegende slechtvalk!

Wat een top vakantie heb ik gehad! Met eerst een prachtig weekje Ameland, waarvan alles te lezen is in mijn vorige blog en daarna een super leuke week op de Sallandse Heuvelrug. Ik heb veel zeldzame en nieuwe soorten gezien en ik heb gelukkig veel kunnen vastleggen! 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin