De najaarstrek in volle gang!

10-10-2021

De afgelopen weken ben ik regelmatig op pad gegaan en heb ik ook veel gezien, door de najaarstrek waren er mooie vogels te zien zoals de Swinhoes boszanger en de Aziatische roodborsttapuit. Maar ook lieten de Draaihalzen zich weer zien en waren er aan de kusten veel Zeekoeten te zien. Alles lees je weer in deze blog!

Vrijdag 17 september ging ik uit school naar Meijendel om de Boomkikkers nog eens te zien, voordat het te laat was en ze in winterslaap gaan. Na eventjes rondstruinen, had ik er 4 gevonden. Ze waren weer leuk te fotograferen, maar aan leuke vogels ontbrak het nog een beetje. Wel werd er al 2 dagen lang een Draaihals gemeld in Berkel, een eindje verderop. Gelukkig kon ik mijn vader overhalen om er naar toe te rijden en meteen bij aankomst was het duidelijk waar het beest uithing. Het wandelpad werd namelijk in tweeën gesplitst met in het midden van 2 groepen fotografen de Draaihals. Hij zat vaak in de berm tussen de begroeiing, maar af en toe kwam 'ie er even uit en liet hij zich vrij goed zien! Na een tijdje vloog hij op en ging een paar meter verderop zitten, waardoor het 1 grote groep fotografen werd. Omdat het dus 1 groep fotografen was geworden, was de andere kant van het pad waarvan je de Draaihals ook kon bekijken helemaal vrij. Dat zag een eigenwijze hardloopster ook en rende dus het pad op en joeg de vogel helaas op. Gelukkig had ik 'm goed kunnen bewonderen en was het voor mij een zeer geslaagde vrijdagmiddag!

Zondag (19 september) ging ik ook nog even een eindje fietsen richting het Kraaiennest in De Lier. De week daarvoor werd er vaak een Wilde zwaan gezien, maar omdat hij al een tijdje niet gemeld was, had ik niet de verwachting hem te zien. Toch zag ik, toen ik naar de grutto-plas liep, iets opvallends wit staan op een vlotje in het water. En ja hoor, dat was hem! Ik heb nog nooit zo'n tamme Wilde zwaan gezien, ik kon hem benaderen tot iets van 15 meter. Voor de rest was er niet veel meer te zien, maar ik was al erg blij met deze Wilde zwaan.

De week daarna ging ik naar het Zuiderhavenhoofd van Scheveningen. Nu de najaarstrek in volle gang is, zitten er ook veel leuke vogels langs de kust. Het doel was om Zeekoeten te zien en dat werd al snel werkelijkheid. De eerste Zeekoeten waren al snel te zien, maar nog iets te ver voor een goede foto. Toen ik aangekomen was op de punt van de pier, zaten 2 Zeekoeten heel dichtbij de kust! Het was moeilijk een goed perspectief te krijgen in de foto van deze mooie zeevogel, omdat je veel hoger zit op de blokken dan het zeepeil (zie mijn nieuwe toegevoegde foto bij "contact"). Gelukkig was het, na wat verschillende houdingen toegepast te hebben, gelukt wat goede platen te maken. Ook kreeg ik gezelschap van 2 Paarse strandlopers en een aantal Steenlopers! Op de terugweg naar de auto vloog er ook nog een 1ste kalenderjaar Jan-van-Gent over. 

Vrijdag (8 oktober) was er een vierde geval ooit in Nederland van een Swinhoes boszanger gemeld op de Maasvlakte en in hetzelfde gebiedje was er ook nog een Aziatische roodborsttapuit gemeld, de 52ste voor Nederland! Maar ja, het was vrijdag en dus vanwege school kon ik er niet heen. Toen ze de volgende dag er nog zaten en er ook nog 2 Bladkoningen en nog een aantal andere mooie vogels gemeld werden, heb ik mijn vader en moeder zo ver gekregen er naar toe te rijden! Super lief dus en heel leuk, want als het mee zou zitten zou ik allebei de zeldzame soorten kunnen zien. Na een uurtje rijden waren we er en het was meteen duidelijk waar de Aziatische roodborsttapuit zat. Er stonden een paar fotografen, maar helemaal niet zo veel als ik verwacht had. De Roodborsttapuit was erg tam en zat soms op een paar meter afstand. Toen ik wat mensen richting het duingebied zag lopen, werd al snel duidelijk waar iedereen was. Na een uurtje was de uiterst zeldzame Swinhoes boszanger weer teruggevonden en stond er een hele groep fotografen voor een struikje. Ondanks het grote aantal fotografen besloot ik er toch tussen te gaan staan, want anders was de reis bijna voor niks geweest. Hij liet zich af en toe goed zien en ik kon gelukkig wat bewijsplaatjes maken! Een super mooie soort voor zo'n doodgewone zaterdag. Wat een afsluiter voor deze blog: een Aziatische roodborsttapuit en een Swinhoes boszanger, geen vogels die je elke dag tegenkomt!

Binnenkort vertrek ik voor een week naar Ameland, wie weet zie ik daar nog wat. Een leuk Bladkoninkje bijvoorbeeld ;-) 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin