Ameland, wat ben je mooi!

03-05-2021

De eerste week van de meivakantie heb ik doorgebracht bij het vakantiehuis van mijn opa en oma. Ik ben er al vaak geweest, dus ik weet een beetje waar welke vogels zitten. Ondanks dat ik al vaak op Ameland ben geweest, blijft het de allermooiste plek van Nederland! Met gezellige dorpjes, mooie stranden, prachtige natuur, veel wandel- en fietsroutes en natuurlijk heel veel vogels. In dit blog lees je alles wat ik gezien en gefotografeerd heb!

Het begon allemaal al op de dag van aankomst (zaterdag 24 april) met een leuke fietstocht van ± 20 kilometer, langs de waddendijk en door de duinen terug. Er was erg veel te zien, zowel op het wad als op het gras (van de waddendijk). Alles zat eigenlijk wel erg dichtbij, dus kon ik veel mooie foto's maken! Zoals de eidereenden, tureluurs, tapuiten, graspiepers en op de terugweg nog heel dichtbij een mooie grutto (en dat was niet de enige van de hele vakantie!). Ook zag ik nog een paar gele kwikstaarten, helaas waren ze erg snel en vaak op een afstandje, dus een wat mindere foto.

Op maandag 26 april hervatte ik mijn avonturen na een leuk dagje tennissen op zondag. Ik ging op zoek naar de roodhalsganzen bij de Polder van Nes. Vorig voorjaar heb ik ze daar voor het eerst gezien en in de kerstvakantie nog een keer. Het was niet lang zoeken, want na paar minuutjes spotte ik de zeldzame ganzen in het water, een erg leuk gezicht! Voor de rest had ik ook nog erg dichtbij een mooie haas vastgelegd.

Op dinsdag waren we van plan te stuntvliegeren met de nieuwe vlieger van 2,50 m. Helaas was er te weinig wind, wel spotte ik de zoveelste kneu van de vakantie, maar eindelijk mooi op kleur, dichtbij en goed licht! In de middag ging ik naar de BP-plas. In de zomer zijn daar heel veel vlinders en libellen te vinden, maar nu was het nog erg stil. Ik spotte wel een boompieper en een zwartkopje. Op de terugweg kwam ik nog langs een bruine kiekendief, die een haas gevangen had. Hij zat mooi in het gras, ik zie ze niet vaak zitten, dus ik pakte mijn kans en fotografeerde hem (of haar).

Op woensdag 28 april ging ik in de ochtend zelf op pad met mijn camera en verrekijker (en natuurlijk met mijn fiets). Ik ging naar Lange Duinen - Duinmeer, daar is de enige vogelhut van Ameland met een mooi uitzicht op, de naam zegt het al, een duinmeer. Op de heenweg zag ik net als andere dagen erg veel tapuiten. Ook hoorde en zag ik een rietzanger in de duindoorn. Eenmaal aangekomen hoorde en zag ik veel vogels, waarvan onder andere kneuen, rietzangers, tjiftjaffen, fitissen en nog heel veel andere vogeltjes. Op een gegeven moment zag ik ook al mijn vierde reetje van deze "week" op Ameland.

Donderdagmiddag ging ik samen met mijn vader onder andere op zoek naar de erg zeldzame morinelplevier. Het gekke aan de morinelplevier is, dat het zomerkleed van de vrouw veel mooier en kleurijker is dan het mannetje. We gingen via de Polder van Nes naar Kooiduinen/Buurdergrie (daar zou de plevier zitten). We kwamen superveel weidevogels tegen bijvoorbeeld goudplevieren, grutto's, tureluurs en super schattige baby kievitjes! Eenmaal aangekomen bij de Buurdergrie, kon het zoeken beginnen. Er waren wel honderden goudplevieren en daartussen mengt de morinelplevier zich dus. Maar toen gingen het ook nog regenen en vlogen ze allemaal op en gingen ze verderop zitten. Weer een stuk lopen dus... En toen we waren aangekomen bij de groep, begon het wéér te regenen en vlogen ze wéér weg... Uiteindelijk waren we bij de groep aangekomen en konden we eindelijk de groep gaan afspeuren. Het duurde lang en er kwamen steeds weer wat plevieren bij en de morinelplevier valt ook niet erg op tussen de goudplevieren. En eindelijk na ± 20 min had ik hem gevonden! Daarna zijn we weer via de polders terug gegaan met weer heel veel mooie weidevogels, ook zat er erg dichtbij een slobeend. Ik vind het een best wel coole vogel vanwege zijn grote snavel!

Op de laatste dag, van mijn super mooie avonturen op Ameland, ging ik op zoek naar de zeldzame draaihals. Vanaf de maand april worden ze elk jaar weer veel gezien. Helaas heb ik de draaihals niet gespot, het begon ook te regenen en dat hinderde mijn zoektocht. Wel zag ik nog een aantal beflijsters, een nieuwe soort voor mij! Ook zag ik nog een reebok en een reetje rennen, toch nog een geslaagd vogeluitje!

Dit is het einde van mijn blog over mijn bijzondere avonturen op het mooie eiland Ameland. Wat een super mooi, gezellig en leuk eiland is Ameland! Zeker de moeite waard om weleens te bezoeken!! 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin